Napadlo by vás, že malá kulička rybízu se stane příčinou konfliktu?
Přihodila se následující situace: při organizaci svatby jsem požádala jednu osobu o natrhání rybízu, který by byl jako dekorace svatebního dortu s dalším ovocem (jahody, borůvky, maliny). Nezapomněla jsem dodat, na kdy to potřebuji. Jednoduchý úkol, no ne?
I tak jsem byla s výsledkem nemile překvapena. Dostala jsem červený rybíz, jenže se jednalo pouze o kuličky bez stopek. Dotyčný byl místo poděkování obdarovaný mým údivem, proč je to otrhané, když to potřebuji jako dekoraci na dort. Miniaturní kuličky se totiž neudrží a snadno z dortu spadnou. Obdržela jsem reakci: „Ty to nebudeš péct a přimíchávat to do těsta?“ Ne!
Proč tento příklad uvádím? Poslouží nám k pochopení i složitějších nedorozumění mezi lidmi. Jedná se o běžný problém KONOTACE.
Co konotace znamená? Ke každému slovu si můžeme vytvářet své subjektivní významy, které jsou ovlivněné našimi předchozími zkušenostmi a vlastními představami. To může vyústit k neporozumění zadaného úkolu. Proto je klíčové se předem ujistit, že výraz „rybíz na dort“ má pro zadávajícího i příjemce stejný význam. V této situaci příjemce splnil úkol podle svých nejlepších představ. Dříve trhal rybíz na koláč, tudíž bylo nutné se zbavit i stopek. Na základě své předchozí zkušenosti mi chtěl v dobrém úmyslu usnadnit práci a stopky odstranil. A co já na to, nevděčnice? Byla jsem zklamaná, že jsem nedostala celý rybíz. Nakonec se našlo využití kuliček ve skleničkách se šampaňským. Nevhodným řešením by bylo rybíz vyhodit do koše, protože by to ovlivnilo ochotu druhého pro mě cokoliv příště udělat. Hlavní hrdina příběhu mi na druhý den odpustil a konflikt nepokračoval.
Můžeme se setkat také s druhým problémem, kterým je „kletba vědění“. Při prezentování složité tématiky či zadávání práce méně zkušeným kolegům, se dostatečně nevcítíme do jejich situace. Jednoduše řečeno je pro nás složitější si představit, jaké to je být na začátku a něco nevědět. Třeba, že dotyčný dříve nezdobil tzv. nahatý dort a neumí si na tom rybíz představit. Z toho důvodu jsou na místě otázky: Co je potřeba ještě dovysvětlit? Co ti pomůže se dále dozvědět?
Při každodenní spolupráci s lidmi se nám dějí závažnější nedorozumění než ten s rybízem. Mohou vyústit ve zbytečný konflikt, na který je těžší se podívat s nadhledem. Proto si pamatujme na problém konotace a kletby vědění, ať si preventivně ujasňujeme, zda pod vyřčeným slovem/úkolem/zadáním obě strany chápeme opravdu to stejné.